Pretože:
-
Cca 90 % zo dňa je to v mestách nevyužitá doprava s vysokými nárokmi na parkovacie miesto. (Ak napríklad využívate osobný automobil priemerne iba na 2 hodiny denne, predstavuje to využitie automobilu iba 8,3 % z celkového denného času.)
-
Má negatívne vplyvy na životné prostredie (hluk, emisie a pod.)
-
Vyžaduje vyššie cestovné náklady (pohonné hmoty, poistné, parkovné a pod.)
Jedným z riešení je podpora používania verejnej (hromadnej) osobnej dopravy v mestách a nielen v nich. Cieľom je dosiahnuť to, aby cestujúci prechádzali z individuálneho motorizmu na cestovanie hromadnou dopravou. Na Slovensku zaznamenávame žiaľ opačný trend, viac ľudí prechádza z hromadnej na individuálnu automobilovú dopravu. Preto, je dôležité, aby sa upozornilo na nebezpečenstvo takéhoto neudržateľného stavu. Ľudia často prechádzajú na hromadné druhy dopráv až keď prídu nato, že ich zápchy oberajú o čas, objavujú sa problémy s parkovaním a pod.
Aké výhody má hromadná osobná doprava?
-
Nižšie cestovné náklady
-
Efektívnejšie využitie – prepraví viac cestujúcich
-
Ako cestujúci nemáte problém s parkovaním
-
Lepšia informovanosť a marketing o verejnej (hromadnej) osobnej doprave môže zvýšiť podiel cestujúcich o 5 – 25%.
-
Verejná osobná doprava je o 2,2 krát menej energeticky náročnejšia a 1,6 lacnejšia oproti individuálnej automobilovej doprave. Jej výhody sa zväčšujú ak zoberieme do úvahy záber územia, hluk, dopravnú nehodovosť apod.
Okrem hromadnej osobnej dopravy má v meste veľký význam aj doprava cyklistická.
Aké výhody má cyklistická doprava?
-
Prospešná pre vaše zdravie
-
Nulové cestovné náklady
-
Veľmi malý záber plochy na parkovanie
-
Ideálna pre cesty do 5 km.
Jej nevýhodou je to, že je závislá od vhodného počasia a taktiež nie je vhodná pre pohybovo hendikepované skupiny obyvateľstva.
Je samozrejmé, že aj osobný automobil má svoje opodstatnené miesto. Do oblastí, ktoré sú príliš ďaleko, prípadne tam nie je spojenie hromadnou osobnou dopravou, by sa veľmi ťažko cestovalo napríklad bicyklom alebo peši. Podstatné je ale to, aby sme sa zamysleli nad používaním osobných automobilov, či je skutočne potrebné ísť automobilom na vzdialenosti kratšie ako 1 km napr. iba z dôvodu osobného pohodlia.