Na ostatnom zasadaní dopravnej komisie ako aj v rozličných správach prebehla informácia, že spoločnosť Lidl chce postaviť nový obchod na Solinkách. Rozhodli sme sa zaujať k tomu stanovisko, keďže danú lokalitu poznáme.
V prvom rade chceme uviesť, že nemáme nič proti Lidlu. Chápeme to, že spoločnosť sa chce rozširovať v rámci svojho biznis plánu. Aj my tam občas nakupujeme.
S čím máme ale problém, je lokalita,kde sa má budúci obchod postaviť.
Online mapa: https://www.google.com/maps/@49.2031638,18.744771,540m/data=!3m1!1e3
Už v súčasnosti je lokalita problematická z dopravného napojenia, pretože ju využívajú obyvatelia ako aj cestujúci, ktorí sa chcú vyhnúť centru a cestujú tangenciálne buď z oblasti sídliska Vlčince,ale ďalších obcí smerom na Solinky, Kamennú ulicu a priemyselnú zónu, do Závodia, Bánovej, do Rajeckú doliny a opačne.
Kto tade išiel, tak hádam už každý stál v kolóne pod univerzitou na ulici Pod Hájom, potom ďalej na križovatke ulíc Centrálna a A.Rudnaya. A to nehovoríme, čo sa stane, ak sa spustia Rudiny II na Obvodovej ulici, kde už teraz vznikajú ráno kolóny po okružnú križovatku pri Váhostave. To isté na opačnej strane križovatke ulíc Vysokoškolákov a Veľký diel – tam sa mimochodom tiež plánuje okružná križovatka.
Ak sa pozrieme na štatistiku premávky z Google traffic, vidíme zdržania v danej lokalite (čím červenšia farba, tým horšia premávka).
To sa samozrejme po výstavbe nového obchodu ešte zhorší, pretože obchod nebude slúžiť iba obyvateľov Soliniek, ale aj prechádzajúcim touto cestou,takže pripravme sa na ešte väčšie zdržania a kolóny.
V súčasnosti práve novú okružnú križovatku potrebuje práve Lidl,lebo bez nej by boli potenciálni zákazníci stratení,(z parkoviska by pri tých kolónach asi ani nevyšli).
V podstate táto nová stavba vygeneruje oveľa viac dopravných vzťahov,akoby sa stalo,ak by tam bola napríklad len domová výstavba. Bude to spôsobené práve charakterom občianskej vybavenosti, ktorá pritiahne zákazníkov po celý deň. Navyše sa plánuje zatrolejovanie úseku, ktorý pôjde aj touto lokalitou, takže si to potom odnesie už aj teraz dosť meškajúca MHD.
Okružná križovatka áno, či nie?
Apropo áno, okružná križovatka sa tam odporúča už v strategických dokumentoch mesta Žilina (napr. generel dopravy) ako možné riešenie problematickej súčasnej stykovej križovatky. S tým súhlasíme. A vtedy by mala zmysel.
Ale podstatné je a to treba povedať, že križovatka sa tam plánovala bez obchodného centra.
To sú totižto dve rozdielne veci. Samozrejme, mesto to vníma ako príležitosť, keď našlo investora na okružnú križovatku a prepojenie ulíc Oravská,Bôrická,Centrálna a Pod hájom.
Keďže zatiaľ bola spoločnosťou prezentovaná iba štúdia vo viacerých variantoch, nie je jasné akým spôsobom bude na križovatku napojené samotné parkovisko obchodu. Ak by to zostalo ako je to navrhované, zákazníci vchádzajúci na parkovisko by pri upchatí vjazdu zablokovali pravdepodobne celú križovatku a tak aj prejazd MHD a cyklistov na cestičke, ktorá vjazd križuje. Cez križovatku by navyše mala smerovať nová vetva trolejového vedenia okruhu okolo Soliniek…
A ešte jedna vec, čo sa týka výmeny pozemkov.Spoločnosť Lidl by sa bez pozemkov mesta nevedela pripojiť na cestnú sieť, resp. vedela s problémami, že by zákazníci ani nemohli vyjsť z parkoviska (čo sa ale pravdepodobne stane tak, či tak keď postavia okružnú križovatku).
My to však vnímame ako tzv. danajský dar. Avšak v tejto kombinácii to bude skutočne nevhodné pre dopravu v tomto území. Aj keď spoločnosť Lidl uvádza, že chce odľahčiť obchod na Solinkách na ulici Bajzová, opak bude pravdou, priláka ešte viac zákazníkov. A o tom to je. Súvisí to len s politikou spoločnosti,ktorá chce expandovať. Vraj má mať obchod zelenú strechu, no konečný výsledok určite zelený nebude.
Jedine, že by to bola prevádzka, kde by boli tak 4 parkovacie miesta a ostatní by prišli pešo alebo na bicykli. 🙂
No ale to je skôr v rovine rozprávky…
Čo sa týka okružných križovatiek, myslíme si, že viac by bola potrebná skôr v lokalite ulíc.A.Rudnaya a Centrálna (pri reštaurácii Krava) ako aj na Vlčincoch na križovatke Ul.Vysokoškolákov a Veľký diel.
Tak sme zvedaví, čo poslanci nakoniec schvália.
A kde ste boli doteraz? Ked sa schvalil lidl pri vahostave, kde nie ze nie je kruhac, ale ani odbocovaci pruh a vychadzaju do krizovatky aj ludia z panelakov z hlin 6. Doprava je tam katastrofalna, ale “zivot funguje”.
A zrazu, ked pride investor, ze vybuduje kruhac na dalsom tazsie skusanom dopravnom uzle, tak namiesto toho, aby ste nieco pre mesto urobili, tak zacnete vypisovat, aky to bude Mordor a zastavat nazor, ze lepsie je urobit nic, ako nieco. Tak naco ste tam v tej komisii? A ze docent… hamba.
A este si dovolim povedat, ze sa mylite aj vo vete o ktoru opierate cely svoj nazor a to:
“Ale podstatné je a to treba povedať, že križovatka sa tam plánovala bez obchodného centra.”
Krizovatka vychadza z dopravneho generela, ktory je zhotovovany na zaklade uzemneho planu, tj. dopravny generel ovplyvnuju jednotlive okolite zony s dopredu nadefinovanym vyuzitim ploch. Pokial sa jedna o dany dopravny uzol, tvorca dopravneho generelu prof. Čelko predpokladal vyuzitie okolitych ploch, tak, ako su definovane v uzemnom plane, cize aj obcianska vybavenost, pod ktoru taketo potraviny spadaju. Netvarme sa tu, ze potraviny o predajnej ploche 1200-1300m2 maju dopravne zatazenie ako Aupark prosim. Dopravny generel sa predsa robi prediktivne, nie na sucasny stav, inak by nemal zmysel.
No veru sa nemýlim pretože, generel dopravy nepočítal s výstavbou typu Lidl v danom území. Mimochodom aj ja som spoluautor tohto generelu a modelovaniu a progózovaniu dopravy sa venujem vyše 15 rokov,takže viem, čo píšem. Okružná križovatka sa tam plánovala najmä preto,že samotné ramená majú neporovnateľný nárast intenzity zo smeru Vlčince.
A čo sa týka Lidla,na rozdiel od vás máme údaje,koľko dopravy generuje,či už Lidl na Solinkách alebo pri plavárni.Len si pekne počkajte, kým sa spustia za Tescom na Hlinkách Rudiny II, aj to budú krásne kolony ráno a poobede. Ja tadiaľ chodím každý deň. A kde som bol,keď sa staval Lidl na Hlinách?No nebol som v komisii,kde by som to mohol ovplyvniť.A nebol som v komisii ani ked sa staval Aupark,ani Mirage, aj ked sme proti tomu protestovali. Nemusíte obávať pre Žilinu robíme toho dosť,aby sme neboli mesto iba pre autá,ale pre ľudí.
S väčšou časťou textu sa síce dá súhlasiť, tak aspoň pár myšlienok v bodoch:
– myslím si, že LIDL tam až toľkú dopravu neprivedie. Obyvatelia Vlčiniec, Rosiny atď. majú stále LIDL na Vysokoškolákov, ďalší majú blízko ten na Bajzovej a Solinkári+Bôrik tam zájdu aj peši cez cestu.
– “Navyše sa plánuje zatrolejovanie úseku, ktorý pôjde aj touto lokalitou, takže si to potom odnesie už aj teraz dosť meškajúca MHD.” Tento úsek ale má byť najmä manipulačný a tieto presuny medzi konečnou a depom sa dejú zväčša mimo špičiek.
– “myslíme si, že viac by bola potrebná skôr v lokalite ulíc.A.Rudnaya a Centrálna (pri reštaurácii Krava)” Práve túto križovatku má odľahčiť prepoj cez Bôrickú. Dať kruháč pri Krave (ak by sa vôbec nejaký adekvátny zmestil) by spôsobilo zdržanie MHD linky 3, a to aj v časoch mimo špičiek. Namiesto jazdy po hlavnej ceste by trolejbus musel zdolať kruhovú križovatku, čím by stratil aspoň 10-20 sekúnd a v špičke zrejme viac. Možno sa zdá, že to nie je veľa, ale keď sa na trase nazbiera viac takých bodov, straty sa počítajú v minútach.
s tými Vlčinčiarmi to bolo myslené,že tí,ktorí cestujú z Vlčiniec napr. na Kamennú,tak sa už po ceste zastavia v Lidli. Samozrejme,že nie všetci Vlčinčiari by tam chodili nakupovať.
Pri generovaní vzťahov, už aj polovičná doprava ako je na Bajzovej alebo pri plavárni, bude diskomfortom.Problém nie je v tom,že tam pôjdu ľudia,problém je ako tam pôjdu.Ak tam väčšina bdue chodiť na autách,tak to je točoho sa obávame.
Čo sa týka MHD, raz ak to zatrolejujú, je veľký predpoklad, že to bude ako súčasť normálnej linky,nielen ako manipulačka.NO a pri Krave bez okružnej sa bude pekne stáť.
Je to rovnako veľký otáznik ako okružná pri Krave ako aj nové prepojenia medzi ulicami.
Ad vygenerovaná doprava: podľa mňa hlavne Solinkári a Bôričania a nefandime si, že pôjdu pešo – tak možno z najbližších 5 panelákov, no zvyšok sotva (myslím väčšina obyvateľov).