Z pohľadu obyvateľov Žiliny je viacero problémov, ktoré súvisia s dopravou a mobilitou. Úvahu o nich, by sme mohli začať zodpovedaním nasledovných otázok:
-
Môžu sa chodci bezproblémovo pohybovať po chodníkoch?
-
Dostanú sa zdravotne postihnutí, deti, starší občania do všetkých pre ne potrebných častí mesta bezproblémovo?
-
Je dostupnosť škôl, úradov, súdov, zdravotníckych a iných inštitúcií pre všetky skupiny obyvateľstva bezproblémová?
-
Dokáže sa cudzinec alebo aj občan orientovať v našom meste bez toho, aby sa niekoho spýtal, kde sa čo nachádza? Sú nejaké označníky, mapy zrozumiteľné a existujú vôbec?
-
Na akej úrovni je dostupnosť rôznych mestských častí MHD? Je umožnený bezproblémový prestup?
-
Sme spokojní s parkovaním v meste a na sídliskách?
Mobilita vo svete
Vo svete je mobilita úzko spojená s dopravným plánovaním a urbanizmom. Nárast individuálnej automobilovej dopravy (IAD) spôsobil, že viaceré mestá, ale aj regióny (predovšetkým v západnej Európe, USA, Japonsku a pod.) si uvedomili dôležitosť riešenia dopravnej situácie z pohľadu dopravného plánovania a urbanizmu.
Ako možno riešiť mobilitu v mestách?
Problémy nárastu individuálneho motorizmu spôsobujúce aj veľké ekonomické, hospodárske a ekologické škody, prinútili v niektorých krajinách sveta zodpovedné inštitúcie, aby sa začali zaoberať riešením týchto problémov a prijali také opatrenia, ktoré by tieto negatívne efekty eliminovali, prípadne znížili. Preto sa prijali opatrenia, ktoré majú tieto spoločné znaky a to:
-
Mestá vytvorili a prijali dôležité územno-plánovacie dokumenty, tzv. dopravné plány (niečo také ako je u nás generel dopravy. Mesto Žilina pripravuje v súčasnosti nový generel dopravy), v ktorých sú deklarované a navrhnuté dopravné opatrenia a riešenia.
-
Zredukovanie prístupu individuálnej automobilovej dopravy do centra mesta, pričom sa, ale zachová prístup pre osobné automobily v obmedzenom počte
-
Mesto musí byť predovšetkým dostupné hlavne pre peších, mestskú hromadnú dopravu a pre cyklistov
Preto niektoré mestá prijali opatrenia, medzi ktoré patria:
-
Obmedzenie vjazdu osobných automobilov do centra mesta buď formou absolútneho zákazu, alebo vyberaním mýtneho za vstup.
-
Preferovanie efektívnejšieho využívania osobných automobilov, čo znamená, že boli zriadené pruhy na cestách, ktoré mohli využívať iba automobily obsadené aspoň 3 cestujúcimi.
-
Preferovanie využívania verejnej osobnej dopravy (MHD a pod.).
-
Vytvorenie integrovaných dopravných systémov, ktoré sú charakteristické 1 cestovným lístkom, tarifou a pod.
-
Veľká frekvencia spojov do všetkých oblastí v meste, tak aby bola zaručená dostupnosť pre všetkých a v požadovanom čase.
-
Vytvorenie podporných dopravných systémov medzi IAD a MHD (napr. Park + Ride a pod.).
-
Preferovanie cyklistickej dopravy.
-
Vytvorenie prepravnej ponuky aj pre zdravotne postihnutých pod.
-
Vytvorenie opatrení na upokojovanie dopravy v rámci mesta a pod.