Mesto Žilina zriadilo odbor mobility, čo je pre nás pozitívna vec a keďže sme boli zvedaví, aká je náplň tohto odboru, oslovili sme jeho zatiaľ jedného zamestnanca Mgr. Luboša Slebodníka a položili sme mu zopár otázok.
Mesto Žilina vytvorilo odbor mobility, čo bolo dôvodom na jeho vytvorenie?
Oddelenie mobility organizačne patrí pod Odbor dopravy. Dôvodom na zriadenie tohto oddelenia je zvyšujúca sa potreba po riadení dopravy v meste spôsobená neustálym zvyšovaním počtu vozidiel a s tým súvisiacimi ďalšími problémami ako sú parkovanie, kolóny, emisie, pokles cestujúcich v MHD a iné. Zároveň v meste chýbala podpora alternatívnej dopravy akou je cyklistika, či verejná doprava. To znamená, že vedúci oddelenia mobility je zároveň aj mestským cyklokoordinátorom.
Ako ste sa dostali k problematike mobility?
V predchádzajúcom období som pracoval na Odbore projektov EU, kde som sa prostredníctvom viacerých projektov zameraných na podporu a rozvoj cyklistickej dopravy v meste ako aj na mestskú mobilitu dostal k tejto problematike. Pracovná agenda projektov v oblasti podpory alternatívnej dopravy v meste mňa ako Žilinčana, ktorý využíva rôzne druhy mestskej dopravy a vidí celkovú situáciu v meste zaujala natoľko, že popri svojej agende som sa začal venovať aj aktivitám, ktoré súvisia mestskou mobilitou. Na základe takto získaných skúsenosti a prehľade som sa rozhodol tejto problematike venovať naplno a prostredníctvom výberového konania som zaujal post vedúceho Oddelenia mobility.
Máte nejaké skúsenosti?
Ako som spomínal, moje skúsenosti s mestskou mobilitou začali rásť pri implementovaní viacerých nielen grantových projektov zameraných na podporu mestskej cyklistiky. Projekty ako Central Meetbike, Cykložilina, či Cyklomesto boli základom pri budovaní mojich odborných zručnosti v oblasti plánovania a rozvoja cyklistickej dopravy v meste. Podieľal som taktiež na projekte zameranom na mestskú mobilitu a pri vypracovaní niektorých strategických dokumentov. V poslednom období som zbieral skúseností na rôznych odborných seminároch a konferenciách, ktoré sa zameriavali predovšetkým na efektívnu a udržateľnú mobilitu v mestách.
Aké sú vaše predstavy a vízie, čo by ste chceli v tejto oblasti robiť?
Moje predstavy, či vízie môžu byť totožné s obrazom viacerých miest vyspelých západoeurópskych a severoeurópskych krajín, niektorých metropol krajín bývalého východného bloku, či svetových veľkomiest, ktoré s mobilitou začali už dávno predtým, než sa k nám pojem mestská mobilita dostal, ale obraz týchto miest napriek tomu, že je zaujímavý nie všade systém mestskej mobility funguje ako má a ako by si občania želali. Preto moja predstava nie je o tom, aby sme napodobňovali iné mestá a kopírovali jednotlivé opatrenia z týchto miest ale prispôsobili naše opatrenia tomu, čo naše mesto potrebuje a čo vyžadujú občania v záujme funkčnosti, pretože špecifické podmienky si vyžadujú špecifické riešenia. Funkčnou, efektívnou a hlavne udržateľnou dopravou v meste mám záujem vytvoriť predpoklad pre vybudovanie mesta s nálepkou SMART. Čiže vytvoriť inteligentné mesto, ktoré slúži ľuďom a naplňuje ich potreby s dôrazom na kvalitu životného (mestského) prostredia v záujme dlhodobej udržateľnosti.
V prvom rade je potrebná osveta za účelom zmien v správaní a myslení. Meniť mesto, meniť systém a meniť pravidlá si vyžaduje meniť ľudské návyky a zaužívaný systém. Preto moje prvé kroky budú viesť k tým najmenším a to k deťom, žiakom základných škôl, teda k tým, ktorí sú ľahšie formovateľní, nie sú zaťažení „železnou košeľou“ a dá sa im jednoduchšie vysvetliť dôvod, účel a výhody zmien. To znamená, že od septembra budem organizovať prednášky na základných školách na tému efektívna a udržateľná mestská mobilita s dôrazom na mestské prostredie v Žiline. Nemenej dôležitá je propagácia mobility: súťaže, kampane, semináre a pod., ktoré chcem taktiež rozbehnúť, aby sa téma mobility zatraktívnila, a aby sa o nej hovorilo čo najviac, prípadne sa zaktivizovalo väčšie množstvo dotknutých cieľových skupín. V procese podpory ekologických foriem dopravy v meste chcem, čo najviac posilniť budovanie bezpečnej cyklistickej infraštruktúry v meste, ktorá by mala byť počiatočným ťahúňom v procese modernizácie mestského dopravného systému. Cieľavedomé a zmysluplné rozširovanie bezpečnej cyklistickej infraštruktúry umožní nárast počtu cyklistov v meste a tým je predpoklad, že v meste bude jazdiť o niečo menej áut. Mojou snahou už dnes je potlačiť suverenitu áut v meste, resp. v centre mesta a motivovať ľudí využívať iný dopravný prostriedok ako automobil so spaľovacím motorom meste. Tým, ktorí sa nechcú vzdať automobilu chcem predostrieť možnosti elektromobility v meste. Elektrobicykle, skútre, či elektromobily sú tou najlepšou alternatívou k spaľovacím motorom v meste pri snahe prepraviť tovar. Budem sa snažiť motivovať podnikateľské prostredie, ktoré vo zvýšenej miere využívajú pri preprave tovaru klasický automobil, aby ho zamenili za „niečo“ nízkoemisné. Hodnota znečistenia ovzdušia v Žiline je v niektorých oblastiach na hranici únosnosti, čo je spôsobené nielen georeliéfom Žilinskej kotliny ale najmä zvýšeným množstvom automobilov prechádzajúcich cez mesto, keďže Žilina je významnou cestnou križovatkou na Slovensku. V neposlednom rade tu je aj verejná doprava, ktorá síce prechádza modernizáciou, avšak stále trpí úbytkom cestujúcich, čo znamená, že je tu priestor na prácu spojenú s uprednostňovaním verejnej dopravy a s jej zatraktívnením. Takýmto spôsobom sa budem usilovať vytvárať v meste priestor pre bezpečný a zdravý pohyb pre všetkých najmä chodcov a cyklistov.
Ešte nám povedzte pár viet o sebe.
Vyštudoval som odbor Geografiu a regionálny rozvoj na Fakulte humanitných a prírodných viet PU v Prešove. Na Mestskom úrade v Žiline pracujem od roku 2011, najskôr ako projektový manažér a teraz ako vedúci Oddelenia mobility. Zaujímam sa o šport, politickú geografiu, spoločensko-politickú situáciu, rád cestujem, rekreačne hrávam futbal, volejbal, tenis.
Ďakujeme za rozhovor a dúfame, že sa to v Žiline s mobilitou pohne smerom k lepšiemu.