Potvrdené! Spustením verejných mestských bicyklov, tzv. bikesharingu, sa v Žiline spustil malý cykloboom. Podľa štatistík mesta Žilina a systému BikeKia sa zaregistrovalo do systému už 6000 používateľov.
Ako uvádza oficiálna správa mesta Žilina” Len počas prvého víkendu boli bicykle vypožičané až 1 619-krát. Pracovné dni sa ukázali ešte vyťaženejšie ako víkend. V pondelok 1. apríla 2019 prekonal bikesharing prvú tisícku výpožičiek za deň, keď bolo zaznamenaných 1 076 výpožičiek. Počty stúpali aj v nasledujúcich dňoch. V utorok prevádzkovateľ zaznamenal 1 645 výpožičiek a v stredu dokonca až 1 968, vo štvrtok to bolo už viac ako 2 000 výpožičiek. Zdieľané bicykle BikeKIA využívajú Žilinčania od 29. marca. “
Ak by sme si to porovnali s odporúčaním rôznych metodík alebo príručiek pre budovanie Bikesharingu, za dobrý sa považuje systém, kde sa jeden bicykel požičia v priemere 6-10x. V Žiline sa dosiahol stav, keď sa priemerne každý bicykel požičiaval cca. 16-17x za deň. To jednak svedčí o obrovskom záujme ako aj “hlade” po bicyklovaní.
Bude zaujímavé pozorovať, či tento trend vydrží aj počas leta, najmä ak budú mať vysokoškoláci prázdniny. Ale aby sme nežili iba z boomu je nutné budovať aj príslušnú cykloinfraštruktúru, keďže verejné bicykle využívajú ľudia všade a častokrát aj takí,ktorí na bicykli moc nechodia a využili ho viacmenej zo zvedavosti. To potom vyvoláva rôzne aj negatívne situácie, či už na cestách alebo na chodníkoch.
No, ale poďme späť k téme, či sa niečo zmenilo aj na uliciach. Chceli sme si overiť prvotnú domnienku alebo “pocit”, že tých bicyklov v uliciach Žiliny je akosi viac.
Porovnali sme teda dáta zo cyklosčítača z ulice Vysokoškolákov, pričom sme vždy zobrali dni od 30-7.apríla pre roky 2016-2019 a porovnané boli pre rovnaké dni v súčasnom roku. Pre roky 2016-2018 sme tak urobili priemer za každý deň a porovnali sme ho s intenzitou za každý celý deň, ktorú sčítače zachytili po 29.3 ,kedy bol oficiálne spustený bikesharing poobede.
Takmer všetky dni s výnimkou jedného potvrdili výrazný nárast cyklistov. Výnimku tvorila posledná sobota, kedy bola intenzita menšia ako priemer, najmä kvôli horšiemu počasiu (alebo prázdnym internátom?:-)). Pre viaceré dni narástla intenzita cyklistov o viac ako 200 %, v priemere je to nárast o 183%. Najmä hodnoty vyššie ako 800 alebo 900 za deň sú pre túto ročnú dobu neobvyklé, väčšinou sa dosahujú najmä v lete. A to nehovoríme o cyklistoch, ktorých sčítač nezachytil,lebo mohli ísť poza cyklocestičku, po chodníku alebo po parkovisku.
V nasledujúcej tabuľke máte konkrétne hodnoty.
Porovnanie dennej intenzity pre dni 30.4 až 7.4 v roku 2019 a priemeru za roky 2016-2018
dni | intenzita v 2019 | priemer 2016-2018 | rozdiel oproti priemeru |
30.3 | 629 | 333 | 188.89% |
31.3 | 827 | 379 | 218.01% |
1.4 | 660 | 293 | 225.00% |
2.4 | 758 | 413 | 183.39% |
3.4 | 823 | 503 | 163.73% |
4.4 | 886 | 466 | 190.26% |
5.4 | 841 | 473 | 177.93% |
6.4 | 237 | 366 | 64.70% |
7.4 | 911 | 385 | 236.83% |
Graficky vidíme 3ročný priemer (červeným) a modrým intenzitu po spustení bikesharingu za prvý týždeň.