V siedmom pokracovaní cyklu Dvojkolesové rozhovory odpovedá na otázky OZ Mulica výskumný pracovník v oblasti dopravy Dušan Kucharik.
Aký máte vztah k bicyklovaniu sa? Ako používate bicykel?
Bicyklovanie pre mna znamená spôsob relaxácie po pracovných povinnostiach. Kedže auto nemám a peši chodím po horách, tak bicykel používam v meste a blízkom okolí. Pracujem v kancelárii, takže po práci, ak je pekne, idem rád na vzduch na bicykel. Najcastejšie na Vodné dielo Žilina. Bicykel pre mna znamená spôsob dopravy. Z miesta bydliska sa v podstate dostanem všade do mesta do cca 20 minút.
Chodievate do práce na bicykli? Ako casto a preco?
Áno do práce chodím na bicykli. Prácu mám od bydliska vzdialenú približne 1 km, takže na bicykli je to velmi rýchlo. Peši do práce chodím velmi zriedkavo, takmer stále len na bicykli. Niekedy po práci idem za rozlicnými aktivitami do centra mesta, takže bicyklom je to rýchlejšie a pre mna aj pohodlnejšie.
Ako sa cítite pri jazde spolu s autami na jednej ceste?
V meste sa to ešte dá, ale mimo mesta je to horšie, pretože tam autá jazdia rýchlejšie. Urcite by bezpecnosti cyklistom pomohli cyklotrasy.
Keby ste mali carovný prútik, co by ste v meste zmenili?
Tak hlavne by to mali byt cyklotrasy zo žilinských sídlisk do centra mesta. Nie však len izolované úseky, ale ucelené a dobre vyznacené trasy. Dalej v centre mesta stojany na odkladanie bicyklov. Na Vodnom diele vodorovným dopravným znacením vyznacené pruhy pre cyklistov, korculiarov prípadne chodcov. Zvýšilo by to bezpecnost a hlavne by sa v tomto zaviedol systém. Myslím, že na toto ani carovný prútik netreba. Len trochu ochoty a hlavne záujmu urobit pre cyklistov trochu viac. Verím, že by nás pribudlo.
Co odkážete tým, ktorí nad každodennou cestou do práce na bicykli uvažujú, no ešte nezacali?
Zacnite. Ak to budete odkladat, tak to možno nikdy neurobíte. Pri používaní auta sa Vám znížia náklady na benzín a pri používaní MHD cestovné. Nemusíte zostat v dopravnej zápche a tlacit sa v trolejbusoch.
Dakujeme za rozhovor.