Hoci je Žilina relatívne členitá, vďaka svojmu usporiadaniu ulíc má výborné predpoklady na cyklistické prepojenie centra a okrajových častí. Preto je jazda na bicykli často výhodnejšia ako použitie auta či trolejbusu. Potvrdzuje to aj ďalší hosť cyklu Dvojkolesové rozhovory, v ktorom združenie Mulica spovedá viac či menej známych Žilinčanov na tému bicyklovania, kníhkupec Ľuboš Mišík.
Hoci je Žilina relatívne členitá, vďaka svojmu usporiadaniu ulíc má výborné predpoklady na cyklistické prepojenie centra a okrajových častí. Preto je jazda na bicykli často výhodnejšia ako použitie auta či trolejbusu. Potvrdzuje to aj ďalší hosť cyklu Dvojkolesové rozhovory, v ktorom združenie Mulica spovedá viac či menej známych Žilinčanov na tému bicyklovania, kníhkupec Ľuboš Mišík.
Aký máte vzťah k bicyklovaniu sa? Ako používate bicykel?
Bicykel mi poskytuje pravidelný pohyb, pričom sa rýchlejšie dopravím na miesto ako autobusom. Umožňuje mi nezávislosť na MHD.
Chodievate do práce na bicykli? Ako často a prečo?
Chodievam počas celého roka, pokiaľ to počasie dovolí. Takmer každý deň. Je to pre mňa pohodlné, v práci som za 15 minút, kým autobusom mi to trvá polhodinu.
Ako sa cítite pri jazde spolu s autami na jednej ceste?
Pomerne dosť stiesnene. Snažím sa nejazdiť po ceste, ale po chodníku, pokiaľ sa dá. Viem, že je to protizákonné, ale bohužiaľ. Zopárkrát ma auto skoro zrazilo.
Učili ste svoje deti bicyklovať sa? Ako to dopadlo?
Áno. Dopadlo to dobre, veľmi rýchlo sa naučili bicyklovať. Bicyklujeme sa teraz všetci spolu. Už pri prvom dieťati som vypustil pomocné kolieska a iba pár dní, prípadne jeden intenzívny deň trvá, kým sa naučí bicyklovať. Brzdenie a nasadanie trvá o trošku dlhšie.
Keby ste mali čarovný prútik, čo by ste v meste zmenili v prospech cyklistov?
Uvažoval by som o vytvorení špeciálnych ciest pre cyklistov (korčuliarov a pod.), prípadne na cestách, aj na úkor áut, o vytvorení pásu pre cyklistov. Treba na to myslieť najmä vtedy, keď sa stavia nová cesta. Často ma vytáčajú mladí chalani, ktorí jazdia po pešej zóne veľmi rýchlo a robia zlé meno väčšine normálnych cyklistov, ktorí používajú bicykel každý deň a opatrne. Podľa mňa si neuvedomujú, že sa môže stať čokoľvek, že to nezávisí iba od ich schopnosti viesť bicykel, ale aj od schopnosti chodcov okolo nich. Na druhej strane, aj chodci si často neuvedomujú, že pre cyklistu je nebezpečné, keď sa snažia vyhnúť cyklistovi. Je lepšie, keď idú nemenia smer svojho pohybu a cyklista sa im vyhne.
Čo odkážete tým, ktorí nad každodennou cestou do práce uvažujú?
Aby to jednoznačne skúsili. Treba vyriešiť zopár technických vecí (parkovanie bicykla, čo spraviť, keď sa spotím po ceste a pod.), ale inak nie sú problémy. V Žiline sa to naozaj dá na rozdiel od takej Prahy alebo Bratislavy.
Ďakujeme za rozhovor.